Bekeuring

30 november 2010

Na bijna een jaar mijn rijbewijs te hebben, was het moment van de eerste bekeuring een tijdje geleden aangebroken.
Om precies te zijn, een bekeuring voor het overschrijden van het snelheidslimiet. We kwamen van een verjaardag van mijn nichtje uit Arnhem en ik reed terug naar huis.

Meestal rij ik gewoon de snelheid die je mag rijden, maar er reed iemand achter me die onwijs aan het plakken was en in plaats van te remmen, ging ik harder rijden.. Niet erg slim dus op een plek die je niet kent, met als gevolg dus de bekeuring.
Gelukkig was het maar 8 km te hard dus de bekeuring was niet erg hoog, maar toch weer zonde en een dure les om te leren.

Afgelopen nacht heb ik mijn tweede bekeuring gehad. Ik heb het er wel eens met Suzanne over gehad, dat we altijd zenuwachtig worden als we een politieauto zien, omdat we niet aangehouden willen worden. Ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee wat ik dan moet doen namelijk en waar de kentekenpapieren liggen enzo.

Vannacht overkwam het me dus wel, ik reed op de lange weg naar mijn huis toe, de weg na de tunnelbak richting de Boerderij toen ik van rechts ingehaald werd en ik zag dat het een politieauto was en ik de letters "politie volgen" bij de sirene zag staan. Toen bedacht ik me ineens dat ik vergeten was mijn lichten aan te doen onderweg naar huis van mijn werk.
Ik heb dat natuurlijk gedaan en we zijn bij een bushalte gestopt. Er kwam een vrolijke agente uit, echt zo'n chagrijnig oud wijf en een mannelijke agent en die vrouw vroeg naar mijn rijbewijs en kentekenbewijs.
Ik gaf haar mijn rijbewijs en zei dat ik naar het kentekenbewijs moest zoeken, maar ze zei dat het rijbewijs eerst maar kwam.
Daarna vroeg ze of ik had gedronken, nou nee, ik had net gewerkt natuurlijk, maar ze vroeg toch of ik wilde blazen (volgens Bas is dit verplicht 's avonds) (slaat ook nergens op, alsof mensen alleen 's avonds/'s nachts drinken, verplicht t dan altijd).
Ik wilde best blazen, want ik had toch niks gedronken en dat kwam er natuurlijk ook uit, maar toch ging de vrouw me een proces verbaal geven, omdat ik zonder lichten reed.

Ik geef toe dat dat ook wel heel erg stupid is, ik ben het in het begin van mijn rijbewijs ook wel een paar keer vergeten om mijn lichten aan te doen, maar meestal krijg ik vrij snel een seintje van andere bestuurders op de weg en dan doe ik ze alsnog aan.
Alleen 's nachts rijden er natuurlijk niet zoveel auto's dus geen seintjes vannacht helaas. Ik vind het wel jammer dat je dan meteen een bekeuring krijgt. Het is niet dat ik het expres doe ofzo, zoals te hard rijden, op een invalideplek parkeren of bellen in de auto.

Maar goed, what's done is done, niks meer aan te veranderen. Gelukkig valt de bekeuring mee als je bedenkt wat bijvoorbeeld bellen in de auto kost, deze bekeuring was 60 euro, maar toch weer zonde en het was niet nodig geweest.
In ieder geval ga ik nus vast nooit meer mijn lichten vergeten.. ;)

post signature

0 reacties:

Een reactie posten