Examen

14 oktober 2009

Vandaag was het dan eindelijk zover, Suzanne en ik hadden examen voor ons rijbewijs B (voor gewoon de auto dus). We waren al enigzins voorbereid over het verloop van een examen, want we waren natuurlijk al voorgelicht door onze rij-instructeur en we hadden ook al het genot ondervonden van een tussentijdse toets.
Bij de toets mocht ik als eerste dus deze keer was de eer aan Suzanne. Om het geheel nog wat spannender te maken, hadden we ook nog eens dezelfde examinator.
Na eerst een half uurtje te hebben ingereden en de laatste tips weer doorgenomen, was het tijd voor Suzanne om af te rijden.
Eerst gaat de examinator dan een praatje houden en daarna ga je dan rijden. Ik was natuurlijk wel mee naar het CBR, maar kon niet mee naar binnen dus ik zat in de kantine zenuwachtig te zijn voor mijn eigen examen toen ik de blauwe auto van onze instructeur voorbij zag komen, wat betekende dat Suzanne begonnen was met rijden. Officieel heb je voor je examen ongeveer 55 minuten, maar in de praktijk rij je ongeveer een half uur dus ik verwachtte Sanne na 3 kwartier wel terug, maar het duurde bijna een uur voordat ze terug was. En toen ze aan kwam lopen, zag ik al dat ze niet geslaagd was.
Daarna was het mijn beurt om in te rijden en dat deden we door Suzanne's examenroute te rijden, zo kon ze mooi ook meteen vertellen wat ze waar had gedaan en vertellen dat de examinator een niet erg duidelijke man was en dat ze gezakt was op niet goed genoeg kijken bij kruispunten. Ik vreesde al ergste, want als Suzanne al niet slaagt, dan zou ik het zeker niet halen, want persoonlijk vind ik dat Sanne beter rijdt dan ik. Niet dat ik niet kan rijden, maar ik vind dat het bij mij nogal schommelt, de ene dag gaat het beter dan de andere en bij Sanne is dat wat constanter. Maar goed, niet op de zaken vooruit lopen natuurlijk.
Eindelijk was het tijdstip daar, het was mijn beurt.
De meneer ging zijn standaard praatje houden en daarna gingen we rijden. Ik mocht lekker naar Delft, helemaal geweldig, NOT!! Ik vind Delft echt het vervelendst om te rijden, maar daar heb je niks over te zeggen uiteraard.
Op zich vond ik dat het rijden best goed ging, op de snelweg na, want ik had natuurlijk weer zo'n troela voor me die met 50 de snelweg op ging, waardoor ie vond dat ik te dicht op de auto zat. Zelf vond ik het wel meevallen, maar examinators schijnen graag te overdrijven en zijn ook bang uitgevallen.
En toen we het CBR terrein op reden, liepen er een paar jongens de weg op om naar het parkeerterrein te gaan en daarvoor trapte de examinator op de rem (zonder koppeling waardoor de auto uitsloeg!), maar dat rekende ie niet mee, want uiteindelijk ben ik gezakt op te weinig kijken en moest ik besluitvaardiger zijn bij kruispunten, want ik ging er te langzaam op af. Mijn instructeur keek me al aan van "Jij langzaam?!", want normaal ga ik juist te hard op kruispunten af.
Anyway, de conclusie is dus dat we allebei gezakt zijn op een grijs gebied genoemd, je kijkt te weinig. Lekker vaag dus en niemand die kan bewijzen dat we wel genoeg kijken al vind ik dat dat wel duidelijk was, want er waren genoeg mensen op de weg en toch hebben Suzanne en ik niemand geraakt, maar dat was natuurlijk gewoon puur toeval volgens de examinator.. ;)
Nou ja, niks aan te doen, we hebben 26 november weer een herkansing en hopelijk hebben we dan een betere examinator en een goed eindresultaat!!

post signature

0 reacties:

Een reactie posten