Q-talk en J-talk

13 december 2009

Het is inmiddels alweer ruim 2 en een half jaar geleden dat Quinten het levenslicht zag en naarmate de tijd verstrijkt, merk je ook echt goed dat ie steeds meer leert en wijzer wordt.
Hij kan nu natuurlijk veel meer en is zelfstandiger dan een kleine baby, maar hij krijgt ook steeds meer praatjes en uitspraken. Sommige dingen zijn niet allemaal even duidelijk of goed verstaanbaar, maar als ouder zijnde begrijp je je kind altijd het beste.
Bijvoorbeeld na het douchen, meestal poets ik dan zijn tanden en dan mag hij het daarna ook nog zelf doen, maar dan vraagt hij altijd om nog een beetje groen. Ieder anders mens zou zich afvragen wat hij nou bedoelt, maar ik weet dat hij de tandpasta bedoelt, die zit namelijk in een groene tube.
Ook weet hij nu meer synoniemen voor woorden. Vroeger vond hij iets mooi, tegenwoordig is het prachtig. Ook vind hij sommige dingen gek of grappig en dat zegt hij dan ook.
En als zijn broertje iets stouts doet of iets wat hem niet zint, dan roept ie boos naar Jayms: "alles is niks!" Waarschijnlijk bedoelt hij daarmee dat ie alles voor niks gedaan heeft, want dat zeg ik altijd tegen hem als hij mijn opgevouwen was weer eens omgegooid heeft.
Je kan echt merken dat hij onze zinnen overneemt, want hij zegt ook regelmatig dat Jayms er een zooi van maakt en als we iets stoms doen dan zegt ie: "dat doe je zelf".
Gelukkig neemt ie ook de lieve dingen over, want hij zegt regelmatig out of the blue dat ie van me houdt.. *smelt*
Van de week ga ik wel even proberen of ik wat van zijn babbels kan filmen..

Ook Jayms is bezig met zijn woordenschat uit te breiden, hij kan al 3 woordjes. Mama, Bumba en sinds van de week zegt hij ook papa. En heel soms komt er iets uit wat op Quinten lijkt, maar dat kan ook toeval zijn.

post signature

0 reacties:

Een reactie posten