Carrot cupcakes

24 februari 2012

Wat betreft koken ben ik een beetje tegenstrijdig. Ik verslind kookboeken bij het leven en ben gek op het maken van lekkere dingen, maar gewoon het alledaagse eten koken vind ik meestal een vervelend klusje en doe ik alleen omdat ik wil dat mijn jongens goed eten.

Vooral het maken van snacks en zoete dingen vind ik leuk, zo maak ik regelmatig cupcakes en taarten. Ook deze keer had ik trek in iets lekkers en zat de carrot cake die ik laatst weer bij Starbucks had gegeten in mijn hoofd.
Genoeg reden om een recept te zoeken en ze in cupcake formaat te maken. Recept was snel gevonden en na enige aanpassingen vond ik hem klaar genoeg om uit te proberen.

Dit is het recept:
ingrediënten cakejes
- 50 gr walnoten in kleine stukjes
- 50 gr roomboter, gesmolten
- 100 ml zonnebloemolie
- 125 gr bruine basterdsuiker
- 2 grote eieren, gesplitst
- 150 gr fijne worteljulienne
- 125 gr zelfrijzend bakmeel
- 2 eetlepels koekkruiden

ingrediënten frosting
- 100 gr roomkaas (monchou)
- 100 gr roomboter
- 150 gr poedersuiker
- 2 druppels vanille-extract

Oven voorverwarmen op 150 °C.
Eventueel een muffinpan vullen met muffinvormpjes.
In een kom de gesmolten boter, olie en de basterdsuiker tot romig mengsel kloppen.
Eierdooiers erdoor kloppen en wortel, zelfrijzend bakmeel, koekkruiden en gemalen walnoten erdoor scheppen.
In een andere (vetvrije) kom eiwitten stijf kloppen en door beslag spatelen. Beslag in cupcakevormpjes scheppen.
Cupcakejes in ongeveer 18 minuten gaar en lichtbruin bakken (eventueel controleren met een sateprikker)
Intussen roomkaas, poedersuiker en roomboter goed door elkaar kloppen tot romig mengsel.
Na het afkoelen, de cakejes ermee bestrijken en eet smakelijk!





Dit was mijn eindresultaat, zo jammie! Ik heb er een aantal ingevroren, want ik had op YouTube weer gezien dat dat heel goed kan en aangezien ik er altijd veel over heb, leek me dat een goede oplossing, heb ik altijd lekkers bij de hand in geval van acute lekkere trek.

post signature

0 reacties:

Een reactie posten