Moeilijke beslissing

25 november 2009

Al een paar weken houden Bas en ik (en de rest van Nederland met kinderen tot en met 5 jaar) ons bezig met de volgende vraag, wel of geen vaccinatie tegen de Mexicaanse griep?
Het is zo'n lastige keuze, omdat je het niet voor jezelf maakt, maar voor je kind. Hun leven en toekomst hangen af van onze beslissing en het nare is, is dat je geen zekerheid hebt op wat de juiste keuze is. Het ene moment neig ik meer naar de niet-kant en het andere moment meer naar de wel-kant.
Een uiteenzetting van mijn voors en tegens...

voor
- de MG is erg besmettelijk volgens mij, dus de kans dat Q of J het krijgen is groot
- ze zijn voor een groot gedeelte beschermd en mochten ze het krijgen, dan is het verloop van de ziekte waarschijnlijk milder dan zonder de vaccinatie
- minder kans op schade aan de luchtwegen, vooral voor Q erg belangrijk

tegen
- het vaccin is niet getest op uitwerkingen/bijwerkingen op de lange termijn, waardoor ze er misschien wel iets ergs aan over houden zoals bv. onvruchtbaarheid of weet ik veel wat naars
- als ze niet ingeent worden dan hoeven ze niet perse de MG te krijgen
- als ze ingeent zijn, dan weet ik zeker dat ze stoffen binnen hebben waarvan de uitwerkingen niet bekend zijn
- de vaccinatie is niet 100% dekkend dus ze kunnen nog steeds ziek worden
- de MG wordt als een gewone griep beschouwt en daaraan gaan normaal gesproken ook tot 1000 mensen per jaar aan dood

Zoals je dus wel begrijpt, vind ik het erg moeilijk, ik wil geen beslissing nemen waar ik later spijt van krijg, maar je weet gewoon niet waar je goed aan doet in dit geval..
Op dit moment neig ik meer naar wel, vooral ook voor het luchtwegen-verhaal. Quinten is natuurlijk al erg gevoelig met zijn luchtwegen en ik denk dat de MG hem geen goed gaat doen wat dat betreft en ik zou het mezelf niet vergeven als hij daardoor schade oploopt of in het ergste geval aan de beademing moet, alleen maar omdat ik bang ben voor de eventuele bijwerkingen op lange termijn die er misschien wel helemaal niet zijn. We leven nu en niet later dus ik kan beter kiezen voor het nodige nu en dan zien we later wel weer verder.
Voor Jayms ben ik minder bang, hij is tot nu toe nog maar 1 keer ziek geweest en dat was de 6e ziekte en verder een keer verkouden dus ik denk dat hij het wel beter zou trekken, maar als Q een vaccinatie krijgt, dan vind ik dat J er ook eentje moet krijgen, want ik wil niet dat de een zich benadeelt voelt ten opzichte van de ander.
Morgen is het zover, dan kan ik niet meer van gedachte veranderen, want dan is mijn oproep en er is geen herkansing, het is morgen of niet..
Het blijft een moeilijke beslissing en ik hoop maar dat we de juiste nemen en dat het allemaal goed gaat komen!

post signature

2 reacties:

arina 26 november 2009 om 12:50  

Doe maar wel Aniek. Nu ikzelf het virus heb kan ik me zo voorstellen dat vooral Q het dan erg benauwd gaat krijgen!!!
XXX Mama

Aniek 26 november 2009 om 13:22  

Hahaha, nou daar ben je snel mee.. De vaccinatie was om 11.00 uur vandaag..
Maar ik heb hem gehaald hoor en Q heeft helemaal niet gehuild en J gaf ff een snauw, maar verder waren ze heel lief..

Een reactie posten