Eerste keer Avonex

24 maart 2010

Ondanks mijn struisvogelstrategie (waar ik heel goed in ben), was ik stiekem toch wel een beetje zenuwachtig voor vandaag.
Want vandaag zou de MS-verpleegkundige langskomen om mij te leren hoe ik mezelf moet injecteren met het medicijn Avonex.
Jayms lag gelukkig lekker te slapen en Sanne was zo lief om voor Quinten te zorgen en was er voor de morele steun dus ik was goed voorbereid zover als mogelijk.
De verpleegkundige, Iris heet ze, was echt heel aardig en legde alles echt super uit en stelde me wel op mijn gemak.
Ik heb een hele doos gekregen met alle benodigheden voor het prikken en het medicijn had ik gisteren al opgehaald. In de doos zaten de volgende spullen; een afvaldoosje voor de naalden, een doosje met alcoholdoekjes om je huid te desinfecteren, een doosje met pleisters en een handleiding/logboekje.





Ze vroeg of ik zelf handmatig wilde prikken of dat ik liever met een prikpen prikte. Nu ben ik niet bang voor naalden of de pijn, maar bij mezelf prikken is toch een ander verhaal dus ik heb gekozen voor de prikpen, dan kan ik altijd nog zelf prikken als ik dat wil.
Het is best simpel, je klikt de kant-en-klare spuit met Avonex op de pen en haalt het schuifje omhoog. Dan zet je de pen op de plek en draai en je aan een ring en drukt tegelijk op het knopje en dan schiet de spuit inclusief naald naar beneden en zit ie al meteen goed in je spier. Dan moet je alleen nog de injectiespuit leeg te drukken en that's it.

Ik mocht eerst oefenen op een spons en daarna was het moment daar en moest ik het bij mezelf doen. En eigenlijk viel met onwijs mee, je voelt natuurlijk wel een prikje, maar dat is te verwaarlozen.



De naald was wel iets korter dan ik verwachtte maar toch nog van een aardige lengte, maar dat heb je niet echt door met die prikpen.



Ik heb om 11.45 geprikt en heb tot nu toe nog niet heel erge last. Ik kan ook niet zeggen dat ik me topfit voel, want ik voel me wel een klein beetje gammel en was ook misselijk, maar het valt me heel erg mee. Wel heb ik paracetamol genomen, dus wellicht haalt dat de scherpe randjes eraf.
Ik ben in ieder geval tot nu toe nog niet afgeschrokken.
Volgende week komt Iris weer en dan mag ik in mijn andere been prikken. Verder is het wel goed geregeld allemaal, ik hoef me nooit druk te maken over Avonex bestellen, dat wordt allemaal geregeld door hen. Ook als mijn pleisters ofzo op zijn, dan wordt het weer aangevuld door Iris.

Nu ga ik lekker even genieten van een (tweede) stukje van mijn favoriete taart die mijn opa en oma vandaag speciaal voor mij gekocht hebben, namelijk de hazelnoten-slagroomtaart van Maison Kelder, helemaal super.



En hij is helemaal voor mij alleen, jammie!! ;)

post signature

0 reacties:

Een reactie posten