KFC Grilled Chicken

10 februari 2011

Back in the days, toen ik nog een kleiner meisje was en nog bij mijn ouders woonde, hoorde ik mijn ouders wel eens klagen over wat we nu weer moesten eten als diner. Dat vond ik altijd zo raar, je weet toch wel wat je moet eten?!
Maar nu ik alweer 10 jaar op mezelf woon, begrijp ik helemaal de frustraties, want je wilt niet elke week hetzelfde eten en het moet ook nog eens gevarieerd zijn.

Daarom probeer ik tegenwoordig met enige regelmaat nieuwe recepten uit, voornamelijk uit de Allerhande which I love. Ook als ik een keer een recept wil maken met een bepaald ingredient, dan check ik ff deze site en typ de ingredienten in en zo krijg je vanzelf een lijstje met recepten daarmee, echt ideaal..

Laatst was ik weer een beetje aan het surfen en kwam weer terecht op de site van Todd Wilbur, daar heb ik al een keertje eerder wat over geschreven (dat kun je hier vinden), dat is namelijk de meneer die allerlei bekende gerechten kloont en er een recept van maakt zodat je bv. je eigen Big Mac thuis kan maken.
Ik zag het recept van Kentucky Fried Chicken van de Grilled Chicken en aangezien ik groot fan ben van hun kip en het bijbehorende filmpje met de how-to vrij makkelijk was, besloot ik een poging te wagen.

Het enige lastige van het maken van Todd's recepten is dat de ingredienten allemaal Armeikaans zijn en hier dus niet alles verkrijgbaar is. De meeste dingen hebben wij natuurlijk ook wel, maar in Amerika hebben ze toch ook weer apartere dingen die wij niet hebben zoals liquid smoke oftewel rookaroma.
En het zal ongetwijfeld vast wel ergens in Nederland te krijgen zijn hoor, misschien wel bij een importwinkel of in poedervorm, maar ik kon het zo snel niet vinden in de AH, dus dat ingredient heb ik maar geskipt.
Ook was er MSG (monosodiumglutamaat) nodig voor de bereiding, oftewel Ve-tsin, E621 of ajinomoto. Dat is een natuurlike smaakversterker waar een hele heisa over geweest is, want het zou vetzucht veroorzaken en weet ik veel wat allemaal, google er maar eens op en je vind hele offensief-sites.
Anyway, ik laat me daar natuurlijk niet door afschrikken dus ik wilde het gewoon hebben, ik vroeg me alleen af of het niet verboden was, maar dat was gelukkig niet het geval, want ik heb het gewoon bij de Digros kunnen halen.

Dat MSG is wel een grappig goedje, het prikkelt namelijk 1 van de basissmaken. In eerste instantie dacht ik (en vele anderen, dit is pas later ontdekt volgens mij) dat er maar 4 basissmaken waren, namelijk zoet, zuur, bitter en zout, maar er is er dus nog 1 en die proef je dus als je iets met MSG eet. Ze hebben er nog geen naam voor, alleen het Japanse woord "umami" wat heerlijkheid of hartig betekent.

Verder heb ik het recept uitgeprobeerd met kippenpoten en met kipfilet in plaats van een hele kip in stukken, zoals Todd dat doet. Hier kun je overigens het originele recept in het Engels vinden, bij deze in het Nederlands..
Nadeel is wel dat Amerikanen alles in "cups" doen als maat (een cup is 236 ml), maar ik heb een maatbekertje waar ook cups op aangegeven staan dus als je graag Amerikaanse dingen wilt koken, dan zou ik je aanraden om een maatbeker aan te schaffen waar cups op aangeven staan, want dat scheelt een heleboel omrekenen.

KFC Grilled Chicken van Todd Wilbur:

voor de marinade:
- 8 cups water
- 1/4 cup zout
- 2 theelepels MSG
- 1000 gr kip

voor het bestrijken van de kip:
- 1/4 cup plantaardige olie
- 1/4 theelepel liquid smoke
- 4 theelepel soja saus

voor de seasoning:- 2 eetlepels bloem
- 1/4 theelepel zout
- 3/4 Knorr kippenbouillonpoeder
- 1/4 Knorr rundvleesbouillonpoeder
- 1/4 theelepel grof gemalen peper
- 1/4 theelepel gemalen gedroogde rozemarijn
- 1/4 theelepel gedroogde basilicum
- 1/8 theelepel oregano
- 1/8 theelepel knoflookpoeder

bereiding:
Mix de ingredienten voor de marinade in een grote bak totdat alles opgelost is en leg de kip erin. Bedek de bak en zet het in de koelkast en pekel de kip op deze manier 2 uur.


Na het pekelen, was de kip af onder de kraan met water en droog hem. Smeer de kip in met de oliemix aan 1 kant en besprinkel hem met de seasoningmix. Doet hetzelfde met de andere kant.


Vet een grillpan in met de oliemix en bak de kip per kant zo'n 3 minuten tot er mooie grillstrepen op staan. Heb je kippenpoten, vleugels of stukken, doe ze dan in een braadslee of ovenschaal en zet ze 20 minuten in de oven. Keer ze daarna om en grill ze nog 20 minuten totdat de kip goudbruin en gaar is.
Heb je kipfilet, bak ze dan alleen in de grillpan tot de kip gaar is.


That's it!

Volgende keer ga ik een keertje de krokante kip maken, maar voor dat recept heb ik één van z'n kookboeken nodig, want die is niet zomaar beschikbaar op z'n site. Geeft niet want ik wil al een tijdje zo'n kookboek.
Btw, het recept van de KFC coleslaw op die site is ook erg lekker en een aanrader als je ervan houdt!!

post signature

0 reacties:

Een reactie posten